År 2025 är Muminernas 80-årsjubileum, och det inhemska livsmedelsföretaget Herkkumaa Oy firar denna älskade milstolpe genom att lansera en ny Moomin-syltserie.

Moomin-syltarna kombinerar hög kvalitet, visuellt tilltalande design och ansvarstagande. Serien innehåller tre populära smaker: jordgubb, pannkakssylt och äppelmos. Sylterna finns i iögonfallande 850 grams tryckta hinkar samt i helt nya 750 grams refill-förpackningar, som nu för första gången lanseras på den finska konsumentmarknaden.

”Mumin är en ikonisk del av den finländska kulturen, och det är en ära för oss att få samarbeta under jubileumsåret. Vi ville lansera Moomin-syltserien detta jubileumsår för att förena ansvarstagande, kvalitet och berättande. Refill-förpackningarna är ett steg mot mer hållbar konsumtion, och vi vill inspirera finländarna att prova detta nya sätt att njuta av godsaker”, säger Herkkumaas verkställande direktör Atte Rekola.

Sylterna innehåller 50 % bär eller frukt, vilket gör dem till ett läckert och naturligt alternativ för hela familjen. Alla förpackningar pryds av figurer från Mumindalen, som glatt äventyrar på de tryckta hinkarna och tillför en touch av nostalgi och glädje till matbordet. Refill-förpackningen är redan ett etablerat val i Sverige, och Herkkumaa vill vara en föregångare inom mer ansvarsfull konsumtion även på hemmaplan. Den nya förpackningsformen syftar till att minska plastavfall och främja återanvändbara förpackningar i vardagen.

”Konsumenterna förväntar sig i allt högre grad hållbara lösningar, även när det gäller godsaker, och vi på Herkkumaa vill svara på detta behov. Refill-förpackningarna erbjuder ett sätt att minska plastavfall i vardagen utan att kompromissa med smakens kvalitet eller det visuella uttrycket”, säger Herkkumaas Commercial director Jari Pursila.

De nya Moomin-sylterna kommer till butikerna i början av juni. Lanseringen stöds med stark butiksexponering, särskilt genom färggranna och iögonfallande displayer samt Moomin-tematiserade säljförpackningar som väcker uppmärksamhet och lockar konsumenter till butikshyllorna. Dessutom kommer Herkkumaa att vägleda konsumenterna i användningen av refill-förpackningarna genom förpackningsmaterial samt en marknadsföringskampanj på företagets webbplats, för att göra övergången till ett mer ansvarsfullt val så enkel som möjligt.

Aktuellt

Mot ett omfattande välfärd

I januari 2025 inledde Herkkumaa ett mångsidigt samarbete med leverantören av välbefinnandetjänster Wellbeing Superstars för att stärka personalens välbefinnande och motståndskraft. Samarbete ger en ny typ av energi till vardagen och erbjuder medarbetarna mångsidiga verktyg och inspiration både på kontoret och i produktionen.

Läs mer »
Herkkumaa
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.